Åpent foredrag om sosiale medier i Langesund Rotary

Petter Jørgensen ved Langesund Bad og undertegnede skal i kveld holde et åpent foredrag om sosiale medier. Det skjer i Langesund Rotary. Vi har invitert til åpent møte for alle interesserte. Foredraget kommer vi til å legge opp litt praktisk, fordi vi har fått innspill på at her er mange nybegynnere, og til og med noen som ikke kjenner til sosiale medier som kommunikasjonsverktøy.

Invitasjon til møtet og foredraget har vi sendt ut via Facebook, Twitter, Origo og Vardens nett-arrangementskalender.

Akkurat nå holder vi på å rigge til med to PCer og to prosjektorer, og jamen ser det ut til at teknikken fungerer!

Vi gleder oss til i kveld, og vi håper på å få mange innspill. det er jo det vi alle lærer av – å dele informasjon og kunnskap. Det kaller jeg kommunikasjon.

Petter og jeg regner oss litt for å være misjonærer innen sosiale medier, og vi klarer da å omvende noen nesten hver eneste uke :-)

Nyttig Veileder for bruk av sosiale medier

Direktoratet for IKT og forvaltning, Difi, holder på å utarbeide en Veileder for bruk av sosiale medier i offentlig forvaltning. Veilederen skal etter planen lanseres 1. oktober 2010.

Et utkast til veilederen er lagt ut på bloggen til Difi. Alle interesserte kan kommentere eller foreslå endringer til Veilederen innen 23. september.

Lenke til Difis utkast til Veileder i sosiale medier .
Det er ikke bare i offentlig forvaltning at det trengs en slik veileder. Jeg hører ofte etterspørsel etter retningslinjer for ansattes bruk av sosiale medier også i private bedrifter, og sogar mediebedrifter. Å utarbeide en slik intern veileder på en arbeidsplass kan i seg selv være en nyttig prosess og bevisstgjøring på hvordan man skal kunne balansere på linjen mellom det å være ansatt og det å være privatperson i de sosiale mediene.

Jeg vil derfor i tiden framover aktivt spre lenken til Difis Veileder for bruk av sosiale medier til alle mine kontakter når jeg holder foredrag om temaet. Jeg hilser dette prosjektet velkommen som et nyttig redskap.

I kapittelet Krisekommunikasjon i sosiale medier – er Full City-aksjonen i Telemark beskrevet som ett eksempel på en aksjon som brukte sosiale medier i tillegg til tradisjonelle medier i sin kommunikasjonsstrategi.

Det er hyggelig å ha vært med på en slik kommunikasjonsoppgave som er blitt lagt merke til.

Jeg skjønner ikke at jeg gidder

Jeg har en jobb å gjøre. I løpet av høsten har jeg takket ja til å holde en del foredrag om min eksperimentering og mine erfaringer med sosiale medier. Det er med blandede følelser, og i dag må jeg begynne å forberede meg. Jeg skjønner egentlig ikke at jeg gidder.

Etter å ha blitt idiotforklart i visse miljøer de siste fire år, så er jeg i det siste plutselig blitt nesten genibeskrevet i de samme miljøer og i noen andre miljøer i tillegg.

Det er godt mulig at jeg blir invitert til å holde foredrag om sosiale medier fordi jeg blir karakterisert som “hu gamle kjerringa som har mast så mye om sosiale medier”.

Jeg skal selvsagt ikke begynne mine foredrag her i denne bloggen. Men jeg kan fortelle hvem som vekket min interesse for nettverdenen og sosiale medier: min sønn og hans kamerater!

Denne guttegjengen er i dag 22-23 år. Fra de var 13 år hadde de ofte dataparty i min stue, mens jeg flyttet inn på soverommet med TV`n. Jeg var alenemor og storkoste meg med lydene fra disse datanerdene. Det hendte at jeg sto i døråpningen klokka seks om morgenen og bad dem om å legge seg, men det var ikke ofte. Jeg så og opplevde hvor sosialt hyggelig de hadde det. Det lukta Pizza Grandiosa og tåfis over hele huset.

Det var Mads og Mats, Øyvind og Sjur, Simen og Martin, Dag og Jon Christian – og mange fler. I dag er det flere av dem som har data som levebrød. Jeg ble så stolt i sommer da Øyvind fortalte meg at han studerer til sivilingeniør i datasystemer og nettverk i Trondheim. Da følte jeg meg nesten litt som moren hans.

Det var denne guttegjengen som lærte meg at i nettverdenen må man prøve og feile. Det vil altså si: man må våge å prøve og feile. Jeg har prøvd mye, og jeg har gått på trynet mange ganger. Men jeg har ikke dødd av det.

Dessuten fikk jeg plutselig veldig god nytte av min private eksperimentering i jobbsammenheng, men det er en helt egen historie.

Jeg har vært på Facebook siden 2006 og på Twitter siden 2008. Jeg har blogget noen år også, helt siden TA inviterte meg inn i Origo. I denne verden må man våge å by på seg selv.

Det foregår en samfunnsrevolusjon her ute i cyberspace. Den som lukker øynene for dette er snart passè.

Og hvis jeg bare èn eneste gang til hører en voksen person si: “Jeg har nok egentlige venner, jeg!” – da kan det nok hende at jeg blir enten syrlig eller eksplosiv. Eller begge deler. Endelig kan jeg tillate meg det.

Takk til mine unge venner, datanerdene! Det er sannelig blitt folk av dere alle sammen. Jeg savner dere, nå når dere er blitt voksne.

I tenkeboksen

Jeg har ikke skrevet blogg på en god stund. Det skyldes ganske enkelt at jeg har vært «i tenkeboksen». Først så tenkte jeg noen måneder på hva jeg ville gjøre resten av mitt yrkesaktive liv. Underbevisstheten min kom fram til at jeg burde gå tilbake til mitt opprinnelige yrke som journalist, og jeg aksepterte underbevissthetens beslutning :-) Hjertet falt til ro. Jeg er nå tilbake som journalist i PD (Porsgrunns Dagblad), der jeg startet mitt yrkesaktive liv da jeg var 20 år. Det er ikke sååå veldig lenge siden….

PD eies av A-pressen akkurat som TA. Derfor er Origo også et mulig forum for PD. Men jeg har ikke tenkt å overfalle verken min nye sjef eller mine nye kolleger med mitt engasjement for sosiale medier som en naturlig del av mange nordmenns hverdag. PD har inntil nå et noe mer tilbakelent forhold til nettet og sosiale medier enn andre aviser jeg kjenner til, og foreløpig kjenner jeg heller ikke PDs nettstrategi.

Jeg er i ferd med å finne min plass i en ny tilværelse, og ydmykhet tror jeg er litt lurt. Det betyr ikke at jeg har glemt mine kunnskaper, engasjement og eksperimenteringslyst for sosiale medier og nettets utviklingsmuligheter.

I dag leste jeg et innlegg om blogging av Henriette Hedløv som er leder for Dataforeningens faggruppe for sosiale medier. Hun sier blant annet at «Skal du lykkes i dag må du vite hva som sies om deg. Det kan du bare gjøre ved selv å være tilstede. Den eneste måten du kan påvirke samtalene på er ved å delta i diskusjonen.»

Det handler her om bedrifter, kunder, virksomheter, offentlige instanser, organisasjoner, enkeltpersoner i offentligheten og ledere. Pluss mange flere.

Jeg er grunnleggende enig. Og derfor gleder jeg meg til å forsøke å henge med i den gallopperende utviklingen innen kommunikasjon og medier. Resten av mitt liv :-)

Profileringsfilmen for Grenland på YouTube

Må bare legge ut adressen til profileringsfilmen for Grenland som nå ligger ute på YouTube:

http://www.youtube.com/user/boigrenland

Grenland - raus og ujålete

I går kveld var jeg på Kafe K i Porsgrunn og deltok på releaseparty for den nye profileringsfilmen for Grenland. Arrangør var næringsutviklingsorganisasjonen Vekst i Grenland, og prosjektet heter Bo i Grenland. Formålet med prosjektet er at Grenland skal framstå som et attraktivt bosted for de unge voksne, den aldersgruppen som er utflyttet og som er i etableringsfasen. Dette betyr ikke at ikke alle andre aldersgrupper også er velkommen til å bosette seg i Grenland. I tillegg ønsker prosjektet å skape stolthet over hjemstedet vårt, vi som allerede bor her. Det vi er stolte av, snakker vi om til andre i positive ordelag.

Ett Et annet mål med prosjektet er at Grenland i 2025 skal bli oppfattet som nettopp det vi er, den femte største byregionen i Norge med storbyens tiltrekningskraft og småbyens kvaliteter. Vi ønsker flere innbyggere til distriktet, og gjerne flere etablerere av nytt næringsliv og nye arbeidsplasser.

Markedssjef Ann Iren Haugen i Vekst i Grenland sier at arbeidstittelen bak den nye Grenlandsfilmen er “raus og ujålete”, for det er nettopp hva Grenlandsfolk kan oppfattes å være. Det er Lykzeth filmproduksjon i Skien med Ingeborg Omdahl Lykseth som har laget og produsert den nye profileringsfilmen, i samarbeid med mange dynamiske profesjonelle krefter i Grenland. Noen av dem er spennende utøvere som sikkert kommer til å gjøre seg mer bemerket i årene framover. Det gjelder blant annet musikerne Kara fra Sahara, tre unge, musikalske menn.

Vegard Syrstad fra Skien er hovedrolleinnehaver der han danser på sin helt personlige måte gjennom førti opplevelsessteder og locations i Grenland, sammen med hundrevis av lokalbeboere som gjerne danser med både på Grenlandsbrua, på jakt i Siljan, rekeutsalg i Langesund og Grenland Arena på fotballkamp med Odd Grenland.

Den nye profileringsfilmen om Grenland vil bli distribuert gjennom et Grenlandsmagasin som vil bli sendt ut til alle husstander i Grenland. I tillegg vil en adresseliste på 4000 potensielle hjemflyttere til Grenland få den tilsendt. Den vil bli distribuert gjennom sosiale medier som YouTube, Facebook og Twitter – dessuten på alle Grenlandskommunenes og samarbeidspartnernes internettportaler. Det er synd at prosjektet ikke har midler til også å kjøpe sendeplass på de kommersielle TV-kanalene, først da ville vi ha fått felles, nasjonal oppmerksomhet.

Ble jeg stolt da jeg så filmen? Ja, jeg så den tre ganger i går kveld, og jeg ble glad og stolt. Jeg smilte. Min venninne ble rørt og tørket tårene hver gang. Vi representerer den ene delen av målgruppen, altså vi som allerede bor her og som trenger å bli minnet på at vi har mye å være stolt av i vårt nærmiljø. Den andre delen av målgruppen, de vi ønsker skal flytte hit, har ikke sett den ennå. Den kommer på YouTube i løpet av ettermiddagen og kvelden i dag.

Vi som var på Kafe K i går kveld fikk som ekstrabonus med oss historiefortelleren og musikeren Jo Nesbø. En opplevelsesrik kveld. Neste gang kommer kanskje du også?

Sosiale medier - en naturlig del av hverdagen

I forrige uke var jeg i Oslo og holdt et foredrag om hvordan vi har brukt sosiale medier som supplerende kommunikasjonsverktøy i Full City-aksjonen i Telemark. I ettertid har jeg fundert litt over at sosiale medier er blitt en helt naturlig del av min mediehverdag, uten at jeg har gjort noe annet for det enn å utforske de sosiale mediene på egen hånd.

Allikevel bruker jeg fortsatt lengre tid på papiraviser enn sosiale medier hver dag. Jeg leser papiraviser en time hver eneste morgen. Og om kvelden må jeg fortsatt gå gjennom Dagbladet og VG, for som det heter i VG-reklamen: dagen blir ikke den samme uten.

Hittil i dag har jeg ikke vært innom Facebook eller Twitter, men det skal jeg straks gjøre. Jeg har nettopp startet på min sommerferie (!), så da regner jeg med at jeg resten av desember vil komme til å bruke mer tid på de sosiale mediene enn til vanlig.

Kanskje jeg skal blogge litt mer også i ferien.

I går hørte jeg et foredrag om de digitale nettsamfunn av professor Arne Krokan ved NTNU, og jeg storkoste meg. Da fikk jeg bekreftet enda en gang at jeg ikke er helt på jordet med min store interesse for de sosiale mediene, tiil tross for at jeg har støtt på mye motstand i enkelte kretser. Ifølge professor Krokan møter vi med denne interessen følgende utfordringer på veien:

  • Kunnskap
  • Ferdigheter
  • Holdninger

For min del er det det siste punktet som har vært den største utfordringen. Men jeg tror tiden er på min side!

[Bilde 1192682 finnes ikke eller har blitt slettet]

Den kommunikasjonsansvarlige som historiefortelleren

I dag er jeg tilbake i mitt daglige virke som informasjonssjef i Porsgrunn kommune. Det er godt å være tilbake i det daglige, kjente. Jeg har absolutt ingenting imot det.

Det er tross alt bare fire måneder jeg har vært kommunikasjonsansvarlig i “Full City”-aksjonen i Telemark, med utgangspunkt fra Langesund. Når jeg allikevel ser litt tilbake i dag er det for å tenke på at jeg synes det har vært en uendelighet i tid. Dette fordi disse fire månedene har vært fulle av opplevelser og stappfulle av hundrevis av hyggelige mennesker jeg har møtt i min vei. Takk til alle dere jeg har møtt.

Jeg har opplevd meg som en historieforteller oppi det hele. Jeg har bistått og tilrettelagt for at pressen skulle få gode arbeidsforhold for å fortelle ulike historier fra en aksjon som først og fremst har handlet om å rengjøre vår vakre Telemarksskjærgård for oljegriseri. Vi har lykkes med rengjøringen. Jeg håper at vi også har lykkes med historiefortellingen.

(Bildet er tatt av fotograf Danny Twang, det viser filmfotograf Jørn Steen og undertegnede på vei ut til Såsteinflaket for å se at “Full City” ble trukket av skjæret.)

Kommunikasjonsansvarlig i Full City-aksjonen i Telemark blir en historieforteller i alle kanaler. På bildet er filmfotograf Jørn Steen og kommunikasjonsansvarlig Vivi Sævik ute på sjøen den dagen “Full City” ble trukket av skjæret på Såstein.(Foto: Danny Twang)

Anja Edin er en tøffing

For en uke siden satt jeg og leste Dagbladet og kom over et intervju med håndballspilleren og landslagspilleren Anja Edin (26) der hun beskriver at hun har kjempet mot andres meninger og Janteloven i store deler av sitt liv. Jeg falt pladask for noen av hennes uttalelser:

Den største utfordringen hun står overfor i dag: " Å hele tiden være på offensiven. Hvis jeg møter problemer, tenker jeg at det er en utfordring."

Den viktigste erfaringen hun har høstet fra idretten: "Det er ikke noe farlig å drite seg ut. Håndballen har utviklet meg som menneske, noe jeg kan ta videre med meg ut i arbeidslivet. Den har gjort meg trygg på meg selv. "

På et spørsmål om hva som er hennes skjulte talent sier Anja at hun liker å skrive om mennesker, og at hun har lyst til å skrive en bok engang. “Jeg er fascinert av Janteloven.”

Hva irriterer og frustrerer henne: “Folk som snakker og ikke handler. Og urettferdighet. Bra gjort er bedre enn bra sagt.”

Jeg synes Anja er en god rollemodell.

Vivi i havgapet

Følges av 8 medlemmer.

Vivi Sævik jobber med informasjon og kommunikasjon. Har skrevet kronikker i TA siden 1995. Skriver om tanker om livet, døden og kjærligheten sett fra Langesund. Bruker sosiale medier i jobb og fritid og er opptatt av hvordan sosiale medier kan brukes i kommunikasjonsfaget. Mer om sonen

Origo Vivi i havgapet er en sone på Origo. Les mer

Følg meg også på

Annonse

Nye bilder